پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 240518
قدرت‌طلبي فدراسيون فوتبال مقابل کميته ملي المپيک؛ خروج از زير پرچم پنج حلقه‌اي/ تعليق کميته از مجمع فوتبال به بهانه تعليق!
تاریخ انتشار : 1399/10/06 12:24:52
نمایش : 1296
کميته ملي المپيک به‌عنوان يک نهاد غيردولتي و مستقل که سابقاً در مجمع فدراسيون فوتبال حق عضويت داشت، حالا خيلي بي‌سروصدا از دايره تصميم‌گيري فدراسيون فوتبال حذف شده است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از خبرنگار ورزشي شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ مجمع عمومي فدراسيون فوتبال که ۸ آذرماه به منظور تصويب اساسنامه جديد اين فدراسيون برگزار شد، با آراي اکثريت قريب به اتفاق اعضا راي به تصويب اساسنامه‌اي داد که مسئولان فدراسيون مدعي بودند بر اساس دستورات و متر و معيار هاي فدراسيون جهاني فوتبال به رشته تحرير در آمده.

البته که اين اساسنامه جديد هنوز نتوانسته تأييديه‌هاي لازمه را از مجلس شوراي اسلامي و دولت دريافت کند و قرار هم هست تا انتخابات ۱۰ اسفندماه بر اساس همان اساسنامه قبلي برگزار شود، اما يک نکته بزرگ در اين اساسنامه جديد مغفول باقي مانده که نگراني‌هاي زيادي را براي فوتبال ايران، به خصوص مسائل مربوط به تيم‌هاي پايه و شفافيت در ساختار اداري مجمع و هيأت رئيسه فدراسيون فوتبال ايجاد کرده است.

مهم‌ترين مشکل فيفا با فدراسيون فوتبال ايران، حضور وزير ورزش و جوانان به‌عنوان يک عضو دولتي و سياسي در ساختار مجمع فدراسيون بود که اين موضوع در اساسنامه جديد با يک گريز تقريباً حل شده و تغيير جايگاه وزارت ورزش و جوانان با ۲ عضويت افتخاري و بدون حق راي، فعلاً جلوي تعليق فدراسيون فوتبال ايران را گرفته است.

نکته مغفول؛ حذف کميته ملي المپيک از مجمع فدراسيون فوتبال!

اما يک موضوع مهم که در اين اساسنامه تغيير کرده و کسي هم درباره آن صحبتي مطرح نمي‌کند، مسئله حذف کميته ملي المپيک از ساختار اداري و اجرايي فدراسيون فوتبال ايران است. کميته ملي المپيک به‌عنوان يک نهاد غيردولتي و مستقل که سابقاً در مجمع فدراسيون فوتبال حق عضويت داشت، حالا خيلي بي‌سروصدا از دايره تصميم‌گيري فدراسيون فوتبال حذف شده تا شائبه‌هاي بيشتري پيرامون اين مسئله شکل بگيرد.

تقريبا در تمامي کشورها و حتي در تمام فدراسيون‌هاي ورزشي کشورمان، کميته ملي المپيک حق عضويت در مجمع فدراسيون‌ها را دارد و در بسياري از کشورها نيز رئيس يا نماينده کميته ملي المپيک نقش رياست مجمع (عمومي – انتخاباتي) را ايفا مي‌کند. اين حق مسلم و قانوني کميته اما در اساسنامه جديدي که فدراسيوني‌ها مي‌گويند مطابق با معيارهاي فيفاست، از کميته ملي المپيک ايران سلب شده تا صداي اعتراض سيدرضا صالحي اميري بلند شود.

رئيس کميته ملي المپيک در نشست خبري با اصحاب رسانه که در سالن فارسي آکادمي ملي المپيک برگزار شد، اعتراض خود را به مقوله حذف کميته ملي المپيک از عضويت در مجمع فدراسيون فوتبال اعلام کرد و اظهار داشت: به نظرم در اين مورد که کميته ملي المپيک از اساسنامه حذف شده‌است، عامدانه و از روي بي‌تدبيري بوده؛ از اين رو نامه‌اي اعتراضي به جاني اينفانتينو نوشتم و منتظر پاسخ او هستم.

اهمال‌کاري فدراسيون فوتبال در حذف عامدانه کميته ملي المپيک

کيکاووس سعيدي، دبيرکل کميته ملي المپيک نيز در گفت‌وگويي اختصاصي با خبرنگار ورزشي شبکه اطلاع رساني راه دانا درباره حذف اين نهاد از مجمع فدراسيون فوتبال عنوان کرد: علي‌رغم پيگيري‌هاي ما هيچ پاسخ مناسبي از سمت فدراسيون فوتبال مبني بر علت حذف کميته ملي المپيک در اساسنامه جديد دريافت نشد. انتظار مي‌رفت که مانند گذشته کميته ملي المپيک هم عضو اين مجمع باشد اما حذف اين نهاد مايه تاسف است.

دبيرکل کميته ملي المپيک در مورد نقش اين نهاد در ساختار مجامع فدراسيون‌هاي ورزشي گفت: کميته ملي المپيک در ۵۱ فدراسيون عضويت مجمع و حق راي را برعهده دارد و به‌لحاظ اساسنامه‌ها نقش نظارت و انطباق موارد تصويبي با مفاد قوانين بين‌المللي ورزش و IOC را دارد. اين‌که فدراسيون فوتبال در اساسنامه جديدش از حضور کميته ملي المپيک به‌عنوان يکي از اعضاي مجمع چشم‌پوشي کرد، موضوعي است که ديگر بايد از طريق نهادهاي بين‌المللي پيگيري شود.

بديهي است که فيفا با عضويت يک نهاد وابسته به حاکميت سياسي در ساختار مجمع فدراسيون‌هاي تابعه‌اش مخالفت مي‌کند و از اين رو شکي در چرايي حذف وزير ورزش و جوانان از مجمع فدراسيون فوتبال نيست، اما در تشريح علت حذف کميته ملي المپيک که لزوماً با درخواست فدراسيون جهاني فوتبال هم نبوده تشکيک و ابهامات بسياري وجود دارد.

کميته ملي المپيک ايران به‌عنوان يک نهاد کاملاً مستقل از دولت و حاکميت که رئيس آن با تصميم مجمع و با اکثريت آراي انتخاباتي مشخص مي‌شود، هميشه در ساختار فدراسيون‌هاي المپيکي و حتي غيرالمپيکي حضور داشته و حق راي نيز از ملزومات جدانشدني اين نهاد در مجامع بوده است.

فدراسيوني‌ها جوابِ کميته ملي المپيک را هم نمي‌دهند!

کيکاووس سعيدي در اين باره نيز به خبرگزاري دانا گفت: وزارت ورزش و جوانان متولي فدراسيون‌هاست که مسئوليت مجامع را نيز برعهده دارد اما اين تفکر صحيحي نيست که بگويند کميته ملي المپيک به‌علت دولتي بودن از اساسنامه فدراسيون فوتبال حذف شده! کميته ملي المپيک ايران طبق تعريف اساسنامه‌اش يک نهاد عمومي غيردولتي است و اين حذف نشان از بي‌توجهي و بي‌دقتي اعضاي هيأت رئيسه فدراسيون فوتبال دارد. به شخصه اين اهمال‌کاري را پيگيري و بررسي کردم اما چون اعضاي فدراسيون فوتبال پاسخ‌مان را ندادند، آقاي صالحي اميري مکاتبات خود را با رئيس فيفا آغاز کرد تا علت اين ماجرا را دريافت کند.

کميته ملي المپيک بي‌خبر از سرمربي تيم فوتبال المپيک!

با اين که تيم فوتبال زير ۲۳ سال ايران که از آن به‌عنوان تيم فوتبال اميد ياد مي‌شود يکي از تيم‌هاي المپيکي ورزش کشور است، مديريتش اکنون از يد رئيس کميته ملي المپيک خارج شده تا سرنوشتي مبهم در انتظار تيم فوتبال المپيک ايران باشد.

اين موضوع زماني حساس‌تر مي‌شود که سيدرضا صالحي اميري در يکي از نشست‌هاي خبري آنلاين خود با اهالي مطبوعات به موضوع ابقاي حميد استيلي در پست سرمربي‌گري تيم فوتبال اميد ايران اشاره کرده بود و با اظهار بي‌اطلاعي از اين قضيه، بيان کرد: من به عنوان رئيس کميته ملي المپيک هيچ اطلاعي از اين تصميم ندارم و مسئولان فدراسيون فوتبال هم در اين خصوص به ما چيزي نگفته‌اند. هيچ گونه هماهنگي، مذاکره و حتي صحبتي درباره تيم اميد نشده.

دبيرکل کميته ملي المپيک هم با تاييد اين موضوع به خبرنگار ورزشي شبکه اطلاع رساني راه دانا تاکيد کرد: کميته ملي المپيک حتي در جريان تعيين و تغييرات سرمربي تيم فوتبال اميد ايران نيز قرار نگرفته و اين اقدامات تماماً از سوي فدراسيون فوتبال و بدون هماهنگي با کميته بوده است.

از اين اقدام مسئولان فدراسيون فوتبال در جهت حذف کميته ملي المپيک از اساسنامه خود و همچنين ابقاها و تغييرهاي خلق‌الساعه سرمربي تيم اميد مي‌توان برداشت کرد که روابط بين ساختمان‌هاي خيابان سئول و شيخ‌بهايي با رفتار خودسرانه و خارج از عرف و معيار سران فدراسيون فوتبال تيره و تار شده و دود اين مسئله هم با بي‌تدبيري و رفتارهاي عامدانه به چشم تيم فوتبال اميدي مي‌رود که حسرت المپيکي شدنش تا سال ۲۰۲۴ به ۴۸ سال خواهد رسيد.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html